Slovník pojmů

V personálních inzerátech se vyskutuje řada zktatek a pojmů, které nemusí být všem zcela jasné :

Brand manager – zpracovává agendu svěřených značek, realizuje průzkum trhu v oblasti prodeje sortimentu svěřených značek, připravuje marketingové akce k podpoře prodeje v rámci svěřených značek.

Developer – zajišťuje nákup, financování, povolení a kolaudaci vhodných pozemků, na kterých se následně realizuje výstavba nemovitostí a jiných stavebních projektů, které na závěr nabízí k prodeji či pronájmu. Termín se někdy používá i pro práci vývojářů v IT.

Facility a EHS specialista – sjednocuje plánování a řízení správy majetku a všech podpůrných služeb.

FMCG – je zkratka pro anglický výraz Fast Moving Consumer Goods a znamená tzv. rychloobrátkové zboží. Jde o výrobky, které jsou prodávány rychle a při relativně nízké ceně. Prodej takových výrobků přináší za krátkou dobu obrovský zisk, protože k jejich spotřebování a nahrazení novými dochází zpravidla během několika dní, týdnů nebo měsíců. Do této kategorie spadají kosmetické a hygienické potřeby či předměty s rychlým opotřebením, jako je elektronika, potraviny a medikamenty.

HR konzultant = jinými slovy personalista, který se věnuje náboru zaměstnanců a aktivitám s tím spojeným.

Junior obchodník / account / manager / bankéř – pro tyto pozice stačí praxe 1 rok a je vhodná i pro absolventy. Junioři většinou asistují seniorům a vykonávají jimi svěřené úkoly. Tím získávají zkušenosti pro danou pozici a postup v kariéře.

Merchandising – soubor činností směřovaných zejména k posledním článkům prodejního řetězce s cílem zajistit, že správné zboží se nachází na správném místě, ve správný čas a za správnou cenu.
Souhrn činností, jež jsou vykonávány v prostorách prodejen s cílem zlepšit všeobecnou vizualitu v místech vystavení produktů. Forma marketingové podpory produktů, jehož hlavní náplní je zajištění odpovídajícího stavu zásob, vystavení produktů v prodejně a zvýšení atraktivity prodejního místa. Merchandising zahrnuje např.: umístění zboží v regále (facing výrobků, uspořádání dle trvanlivosti atp.), péče o místo prodeje (čistota, vyškolený personál atp.), podpora prodeje (ochutnávky, akční stojany atp.).

Outsourcing – často se jedná o prodej v terénu, ve většině inzerátů se používá přeneseného významu slova, a nemá to nic společného s činností jako je údržba, doprava nebo správa počítačů, ale jedná se o činnost prodejního typu nabízení telefonních paušálů, slev či IZIPu, čili jsou smluvně přeneseny na činnost podomních prodejců. 

Práce v klientském centru – obnáší zabezpečení servisu klientům, zpracování jejich požadavků, aktivní nabídku a prodej produktů, práci s interními systémy.

Pracovník v oblasti engineering – získává matematické, ekonomické a technické znalosti k návrhu a stavbě konstrukcí, strojů, zařízení, systémů, materiálů a procesů.

Senior obchodník / account / manager / bankéř – je požadována minimálně 5letá praxe na pozici. Do kompetence patří zodpovědnost za prodej, komunikace se stávajícími zákazníky, vyhledávání nových obchodních příležitostí, analýza potřeb klientů, dohled nad realizací zakázek apod.

Supervisor – dohlíží nad realizacemi projektů v rámci firmy.

Systém SAP, Amadeus, Lotus, Duna apod. – jsou účetní a vnitropodnikové agendy, které firmy využívají a jejichž znalost může uchazeči výrazně pomoci při výběrovém řízení u zaměstnavatele. Na úřadě práce existují i uživatelské kurzy pro tyto programy.

Tester/-ka – většinou pro oblast ITpozice zahrnuje testování aplikací dle požadavků firmy nebo zákazníka, tvorbu testovacích scénářů, komunikaci s dodavateli SW, školení a podporu uživatelů informačního systému